Duchovní slovo prezidenta ACHO P. Bohumíra Vitáska

Kdykoli se naši předkové provinili proti sociální spravedlnosti, byli ztrestáni ztrátou samostatnosti. Rád bych těmito slovy a na tomto místě pokračoval v úvahách nad knihou „Čechy a jejich svatí“.

Řekli jsme již, že nám přes mnohá zpracování pravá tvář Anežky uniká a přes velikou úctu projevenou v mnoha knihách není její místo v dějinách české kultury rozpoznáno. Národ na rozdíl od jednotlivých badatelů se ani v postavě této světice nemýlí. Spíše však ji tuší, než by opravdu věděl.

Položíme-li otázku, kdo je Anežka, dostane se nám odpovědi, že Anežka Přemyslovna je zakladatelkou špitálu Na Františku a opakuje se básnické epiteton konstant „dcera královská“. Důležité je především to, že domácí lidé o ní mluví jako Přemyslovně. Ostatní svět ji zná jako Anežku Českou. Národ ji pevně zasazuje do linie jediné své domácí dynastie a vystihuje tak duchovní tradici své svébytnosti.

Anežka je ratolestí z kmene Přemyslova a národ v ní rozpoznává rysy Ludmiliny a Václavovy. S Ludmilou ji sbližuje vysoký věk a lidumilnost, s Václavem zájem o mír v zemi a demokratické chápání autority. Tak jako stojí Václav na počátku knížecích dějin, stojí na prahu doby královské Anežka. Svedl-li Václav prohranou a přitom vítěznou bitvu o pojetí Čech knížecích, je v jeho duchu Anežka zakladatelkou Čech královských.

V tom, že je Anežka označována za zakladatelku špitálu, slyšíme dobře, že do povědomí vstoupila svým praktickým zásahem do sociální sféry. V počáteční době, kdy špitál nebyl oddělen od kláštera, klauzura nebyla naprosto striktní a sestry sloužily nemocným. Tak také Anežku popisuje legenda. Vžitá představa Anežky jako ošetřovatelky je tedy podložena skutečností a není jen odvozena od Anežčiny organizátorské a zakladatelské činnosti, i když v pozdější době Anežka nemocným přímo u lůžka sloužit nemohla.

Anežka je nositelkou prakticky konkrétního křesťanství. Je představitelkou toho pochopení královské moci a bohatství, které je pouze správcovstvím a zvláštním tvarem služby. Je osudnou chybou, že na její velkorysé snahy nebylo navázáno a že následná doba nepochopila její výzvu.

Anežka se pokusila řešit problém městské chudiny, který zanedbán v době posledních Přemyslovců a především v zlaté době rozkvětu za Karla IV. přerostl nutně do husitské revolty, která rozbořila slávu gotických Čech. Je prorocké a příznačné, že legenda psaná hluboko v době předhusitské začíná tím, že

„Pán Ježíš Kristus… v přibližujícím se konci světa se rozpomněv na své hojné slitování ráčil shlédnouti na syny lidské sedící v temnotách a stínu smrti. Aby pak v nadcházejícím věku ukázal přehojné bohatství své milosti, dal v množství lidského rodu jakoby ze tmy zazářiti světlu obdivuhodné svatosti, neboť povýšil Anežku za jejího života nad syny lidskými jako večernici z večera, aby její přeslavné chování zazářilo jako blesk pohanskému lidu, který tápal v temnotách, aby se obrátil na cestu pokoje.“

K úplnosti obrazu sociálního přehmatu Čech doby Karlovy patří, že postava Anežka tehdy nedošla svatořečení.

Nejlépe však vystihuje osobnost Anežky bezmyšlenkovitě opakované označení „dcera královská“. Královská je totiž především velkorysost klášterního a špitálního založení. Nejde jen o to, že se proti Hradčanům vztyčila nová dominanta Prahy, jde také o to, že v kratičké době ještě za jejího života založili křižovníci v sedmi a možná devíti dalších městech filiální špitály. V tehdejším českém království reprezentuje to úctyhodnou síť sociální péče, na niž navazují i další díla, např. špitál Zdislavin. Důležitější je však to, že česká princezna Anežka zaujala pevné místo v evropských duchovních proudech. Ona je prvořadým reprezentantem nově vystoupivšího kulturního centra, rovnocenným partnerem sv. Kláry a papežského dvora. Právem ji národ chápe jako vladařku své země, neboť přispěla velikou hřivnou k dobudování pozice Čech, které její otec politicky a vojensky pozvedl mezi království.

Avšak vůbec nejdůležitější je, že Anežka ústupem do klášteru zůstala všemi svými silami zachována svému národu. Nikde v cizině, byť ozdobena císařskou korunou, nemohla by pro svou zemi vykonat tolik, jako v ní samé. Neboť zde vytvořila nově vzniklému pozemskému království jeho duchovní protiváhu. V jejím klášteře a v jejích špitálech je v Čechách prohlášeno království Boží jejím uznáním jediné svrchovanosti Kristovy, a to i proti pozemským snahám církve, je chráněna pravá svoboda této země, dědictví Václavovo.

Právě ona podržela v ruce přemyslovské vladařství při tragédii braniborské a podržela je navždy. Pohlédneme-li do pozdějších dějin Čech, lehce poznáme, že kdykoli se naši předkové provinili proti sociální spravedlnosti, byli ztrestáni ztrátou samostatnosti, a že k rozkvětu se zvedli jen tam, kde přiznali svou bídu.

Z tohoto poznání můžeme nakonec pochopit i pravdu barokního proroctví. Kde leží hrob Anežky Přemyslovny? Kde jinde než v nepochopení, jímž jsme zasuli její životní dílo. Tehdy bude v Čechách dobře, až v sobě samých nalezneme základní kameny Božího království. Až život skleneme na vznosných a pevných sloupech laskavého zájmu o druhé, sociální spravedlnosti a touhy po míru. Až pochopíme svou zodpovědnost za štěstí druhých a celé země, až v uznání autority Boží nalezneme své sebevědomí a pravou autoritu, až se v obdivném nadšení vzepneme ke ztepilé vladařské pokoře princezny – panny Anežky a jako bláto a prach pomineme dočasnou moc a bohatství tohoto světa. Tehdy bude v Čechách dobře, až proti nám nebudou svědčit opuštění starci, neošetření nemocní, děti bez rodin, ani jakákoli křivda soudní, ani lhostejnost a nevraživost občanská. Tehdy se také přestaneme vyjeveně ptát, kde je náš domov, protože svou vlast poznáme jako místo rajské.

Z knihy „Čechy a jejich svatí“ (autor: Petr Piťha) vybral a vše dobré Vám přeje

P. Bohumír Vitásek

Tříkrálová sbírka 2023
Pomáhejte s námi na Haiti a na Ukrajině

Tříkrálová sbírka 2019

Náš výtěžek
29 828 905 Kč

100,0%

Rozpečetěno pokladniček

Chci přispět

Zobrazit podrobné výsledky z celé ČR

 

Chci se stát dobrovolníkem

 
 

Konsorcium nevládních organizací

VÝSLEDKY 

 

 

EVROPSKÉ PROJEKTY

 
 

Charity v arcidiecézi

Bystřice p.Hostýnem  Holešov  Hranice  Kojetín  Konice  Kroměříž  Kyjov  Luhačovice  Moravská Třebová  Nový Hrozenkov  Olomouc  Otrokovice  Prostějov  Přerov  Slavičín  Strážnice  Svitavy  Šternberk  Šumperk  Uherské Hradiště  Uherský Brod  Valašské Klobouky  Valašské Meziříčí 
Veselí nad Moravou  Vsetín
Vyškov  Zábřeh  Zlín
Hospic na Svatém Kopečku