Duchovní slovo na duben 2014

Chudoba byla pro Anežku východiskem z napětí mezi bohatstvím a bídou

Milí charitní spolupracovníci,
také v tomto čísle pokračujeme v poznávání sv. Anežky České z knihy prof. Petra Piťhy „Čechy a jejich svatí“.

„Zájem Anežky již dlouho před vlastním vstupem do kláštera získaly františkánské ideály. Její zájem o chudé a nemocné v Praze i vlastní její život na dvoře jsou toho neklamným znamením. Je proto zcela přirozené, že pro svůj vlastní řeholní život zvolila roucho Klářino. S velkorysostí a rozhodností vskutku královskou zahájila Anežka stavební práce na vltavském břehu proti sídelnímu paláci na Hradčanech. Podpořena řadou členů královské rodiny vybudovala tři chrámy, s nimiž byly spojeny mužský františkánský klášter, klášter klarisek a rozsáhlý špitál. Komplex těchto staveb vytvořil prvou gotickou dominantu Prahy, která soupeřila s protilehlými Hradčanami. Nový klášter byl vybudován v novém slohu a ozdoben jako budoucí sídlo vladařovy sestry. Do nově založeného kláštera, který byl nadán ochranou krále i papeže a zcela vyňat z pravomocí lokálních autorit světských i církevních, byly povolány sestry přímo z mateřského domu u sv. Damiána v Assisi. Nedlouho po jejich příchodu, když je klášter dobudován do obyvatelné podoby, vstupuje sem Anežka provázena sedmi pannami z předních českých rodů. Slavnost její obláčky, jíž se zúčastnilo sedm biskupů, pražský královský dvůr a množství velmožů, je shodně popisována jako div století.

Řeholní život Anežčin nebyl nikterak klidný a zvláště nebyl prost vlivů vnějšího světa. Čteme-li v legendě líčení, jak Anežka pracuje v klášterním sadu, v kuchyni, jak zatápí a spravuje oděvy, čteme patrně o dnech nevšedně klidných, o dnech, po jakých zatoužila, ale kterých mnoho neužila. Vždy znovu ji vytrhoval a vzrušoval zápas o ducha řádu. Od sester přišlých od Kláry dozvěděla se Anežka podstatně více o Františkovi a jeho ideálu a poznala rozdíl původního prostého tvaru a svého františkánství budovaného z platformy královského paláce. Šlo o velký rozdíl, který dobře postřehneme na rozdílné křivce životního uznání dvou tak si blízkých postav jako je Anežka a Klára. Klára vstupovala do řádu v noci a tajně, Anežka veřejně a provázena královským dvorem. Klára byla k hrobu doprovázena kardinály a pochována samým papežem. Anežčin hrob požehnal cizí mnich obklopený shlukem městské chudiny. Přes tuto naprostou odlišnost je to u obou vítězný oblouk.

Radikálně myslící a citově hluboké Anežce se poznáním původní spirituality otevřely nové obzory a její prvotní nadšení dostalo novou energii. Anežka rychle navázala spojení s Klárou, která v ní rozpoznala nejen duši spřízněnou, ale také vlivnou a obratnou pomocnici v zápase o záchranu Františkova ideálu. Čteme-li pozorně Klářiny dopisy Anežce, neunikne nám, že podstatou korespondence je tento zápas. Klára zapřísahá Anežku, že se nemá nikým a ničím dát svést od chudoby a že, bude-li jí někdo co jiného říkat, o jiném přesvědčovat, co by se zdálo v rozporu s tím, k čemu ji povolal Pán, nemá poslouchat jeho rad, i když je má ctíti, a jen chudého Krista se přidržet.

O osobnosti Anežky mnoho říká samostatnost jejího názoru. Její chápání Františkova ideálu nebylo jednostranně plochým, nadšeným a téměř slepým následováním. Anežka chápala a hájila zásadu chudoby naprosto. Se strohostí jejího přístupu se zdá být ve sporu, že své chrámy vystavěla tak vznešené. Když je zakládala, neznala ještě pravé myšlenky Františkovy. Ale i v době, kdy už je znala, neváhala přijmout drahocenné dary od papeže, bratra i jiných dárců, pokud šlo o výzdobu domu Božího a krásu liturgické slavnosti. Mešní kalichy, vzácné ornáty a relikviáře nejsou pro Anežku majetkem, ale způsobem vyjádření úcty. Anežka se zde opírá nejen o svou královskou znalost slavnosti a vladařskou velkorysost, která není ve sporu s chudobou, ale též o jiný motiv Františkova ideálu – o jeho vztah ke krásnu. Bůh je krásný. Přiblížit se mu můžeme také cestou krásy. Zatímco František nachází ji prvořadě v přírodě, musí ji Anežka, uzavřená do klauzury, kolem sebe vytvářet.

Chudoba není pro Anežku absence jakéhokoli majetku. Chudoba je ctnost, tedy něco čistého a krásného, co se musí také čistě a krásně projevovat. Chudoba je pro Anežku východiskem z napětí mezi bohatstvím a bídou, něčím, co se vůbec nedá vyjádřit pojmy majetkovými, neboť jde o duchovní plnost.“

Ať letošní prožití připomínky obětavé smrti Ježíše Krista za nás a oslava jeho vzkříšení nás k němu přitáhne aspoň o krůček blíž vám všem přeje a vyprošuje

P. Bohumír Vitásek,
prezident ACHO

Tříkrálová sbírka 2023
Pomáhejte s námi na Haiti a na Ukrajině

Tříkrálová sbírka 2019

Náš výtěžek
29 828 905 Kč

100,0%

Rozpečetěno pokladniček

Chci přispět

Zobrazit podrobné výsledky z celé ČR

 

Chci se stát dobrovolníkem

 
 

Konsorcium nevládních organizací

VÝSLEDKY 

 

 

EVROPSKÉ PROJEKTY

 
 

Charity v arcidiecézi

Bystřice p.Hostýnem  Holešov  Hranice  Kojetín  Konice  Kroměříž  Kyjov  Luhačovice  Moravská Třebová  Nový Hrozenkov  Olomouc  Otrokovice  Prostějov  Přerov  Slavičín  Strážnice  Svitavy  Šternberk  Šumperk  Uherské Hradiště  Uherský Brod  Valašské Klobouky  Valašské Meziříčí 
Veselí nad Moravou  Vsetín
Vyškov  Zábřeh  Zlín
Hospic na Svatém Kopečku